Fototerapia: światło słoneczne pomaga… dobrze spać!

Naturalne światło wpływa na nasze życie na wiele sposobów: reguluje nasz cykl dnia i nocy, nasz metabolizm, a nawet sen.



Jeśli próbujesz poprawić jakość swojego wypoczynku lub chcesz pożegnać się z bezsennością, zdziwisz się, że słońce może być Twoim sprzymierzeńcem!

Wiemy, że może to brzmieć jak sprzeczność. Jednak, aby cieszyć się spokojnym snem, unikając nieprzespanych nocy, które sprawiają, że dni wydają się jeszcze trudniejsze niż są, konieczne jest uzyskanie trochę światła, zwłaszcza rano.


Amerykańskie badanie dotyczące „porannej terapii światłem”


Terapia światłem, zwana również „fototerapią”, była badana w odniesieniu do wielu stanów, takich jak sezonowe zaburzenia afektywne (SAD), zaburzenia rytmu okołodobowego i bezsenność. Według badań przeprowadzonych w Centrum Badań nad Oświetleniem w Rensselaer Polytechnic Institute w stanie Nowy Jork, ekspozycja na poranne światło słoneczne utrzymuje tę delikatną równowagę między snem, a czuwaniem.


„Jeśli usuniesz poranne niebieskie fale świetlne, pojawienie się melatoniny jest opóźnione, a zatem również sen”.

Dlaczego tak się dzieje? Na nasz sen wpływa nie tylko niewielka grupa neuronów, ale także specyficzne białka aktywowane, gdy siatkówka oka jest oświetlona.


Dobre nawyki poranne


Jak już wyjaśniliśmy, ekspozycja na bezpośrednie działanie promieni słonecznych jest bardziej korzystna rano, a dokładnie w przeciągu 60 minut po wyjściu z łóżka przez około 30 minut.


Poranny spacer czy śniadanie na świeżym powietrzu?


Świetnym sposobem na uzyskanie trochę światła słonecznego jest krótki poranny spacer, możesz również zafundować sobie przyjemne śniadanie na świeżym powietrzu, w ogrodzie lub na balkonie.

2 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie